خرابی خستگی و سایشی بیرینگ ها
خرابی خستگی و سایشی بیرینگها از مهمترین مشکلات در عملکرد ماشینآلات صنعتی است. در ادامه توضیحاتی در این باره ارائه میشود:
خرابی خستگی بیرینگهاخرابی خستگی ناشی از تنشهای متناوب است که بر روی اجزای بیرینگ اعمال میشود. این خرابی معمولاً در سطوح تماس رولینگ (رولرها و ریسها) رخ میدهد و به صورت ترکها و پوستهپوسته شدن سطوح نمایان میشود.
عوامل مؤثر در خرابی خستگی عبارتند از:
۱ـ بارگذاری مداوم و تناوبی:
اعمال بارهای تکراری و چرخهای به مرور زمان باعث ایجاد تنشهای متناوب میشود که میتواند به خستگی منجر شود.
۲ـ سرعت چرخش:
سرعت بالا میتواند تنشها را افزایش دهد و احتمال خرابی را بیشتر کند.
۳ـ تعمیر و نگهداری نامناسبگ:
عدم توجه به روانکاری و نگهداری مناسب میتواند عمر بیرینگ را کاهش دهد. خرابی سایشی بیرینگهاخرابی سایشی ناشی از تماس و سایش مستقیم بین اجزای متحرک است. این نوع خرابی معمولاً در نتیجه عدم روانکاری مناسب یا وجود ذرات خارجی رخ میدهد. علائم خرابی سایشی شامل تغییر رنگ سطوح، کاهش دقت عملکرد و افزایش لرزشها است.
عوامل مؤثر در خرابی سایشی عبارتند از:
۱ـ روانکاری ناکافی:
عدم استفاده از روانکار مناسب یا کاهش سطح روانکار میتواند سایش را تسریع کند.
۲ـ آلودگی:
ورود ذرات خارجی مانند گرد و غبار یا ذرات ساینده به داخل بیرینگ میتواند سطوح تماس را آسیب بزند.
۳ـ تراز نبودن شفت:
ناهماهنگی در تراز شفت میتواند سایش غیر یکنواخت را ایجاد کند.
راههای جلوگیری از خرابی
۱ـ روانکاری مناسب:
استفاده از روانکارهای مناسب و کنترل دورهای سطح و کیفیت آنها.
۲ـ بازرسی و نگهداری منظم:
انجام بازرسیهای دورهای و تعمیرات پیشگیرانه.
۳ـ کنترل آلودگی:
جلوگیری از ورود ذرات خارجی به داخل بیرینگ با استفاده از درزگیرها و فیلترها.
۴ـتراز کردن شفتها:
تراز کردن دقیق شفتها برای جلوگیری از سایش غیر یکنواخت.
با رعایت این نکات میتوان عمر مفید بیرینگها را افزایش داد و از خرابیهای ناگهانی جلوگیری کرد.
نظر شما :